Nu väljer vi bort husmanskosten och lagar mer internationellt

Erbjudande
Annons
SMBX_Smakrapporten2024_Infografer-01 (1)

Svenskarnas matpreferenser skiftar - nu väljer vi bort husmanskosten och lagar mer internationellt

Det är känt att vi i tuffare tider gärna lagar och äter maträtter som ger trygghet och nostalgi, både i hemmaköken och på restaurangen. Efter att husmanskosten haft stor popularitet i de svenska hushållen, väljer vi under 2024 att laga alltmer internationellt. Samtidigt är vi trötta på chili och vill ha mer apelsin än tidigare, det visar årets upplaga av Smakrapporten framtagen av Smakbox.

Smakbox, Sveriges största provsmakningsbox släpper nu sin årliga undersökning, Smakrapporten. I rapporten tillfrågas prenumeranter om vilka smaker de vill se mer av, och vad de vill laga för mat under året. Årets upplaga visar att vi nu börjar tröttna på den trygga husmanskosten och vill i allt större utsträckning laga och äta mer internationellt.

Det asiatiska köket återtar sin dominans
Svenskarnas kärlek till asiatisk mat når nya höjder och toppar listan över vad vi vill laga och äta mer av under 2024. Det innebär att asiatisk mat nu överträffar det italienska köket, som tidigare låg i topp under föregående år. Det finns även ett starkt intresse för det grekiska köket under 2024, som hamnar på en tredjeplats. Samtidigt har suget för svensk husmanskost minskat och placerar sig på en delad fjärdeplats med det koreanska köket, vars intresse växer sig allt starkare.

 Lägst potential för svensk husmanskost
Respondenterna tillfrågades om vilket kök de ansåg vara mest trendigt, samt vilket kök de önskade se mer av under 2024. Genom denna metodik framkom det vilka kök som hade potential att öka eller minska i popularitet under året. Resultaten från årets rapport visade tydligt att det grekiska köket ansågs vara den mest lovande kandidaten för tillväxt. I kontrast identifierades svensk husmanskost som det köket med minst intresse och potential under det kommande året.

– I mer optimistiska tider hämtar vi gärna inspiration internationellt och vågar experimentera mer med våra smaklökar. Det blir extra tydligt när vi ser ett ökat intresse för det koreanska, grekiska och asiatiska köket i stort. En spännande trend som växer går under namn som ’Cross Cultural Kitchens’ eller ’Melty Mashups’ där man förenar det bästa från två kulinariska världar. På det nyöppnade Café Britaly i London kombinerar man det brittiska och italienska köket medan den japansk-italienska stilen Itameshi växer sig allt starkare i bland annat Paris. Det är en stor möjlighet att trenden med kombinerade kök också kommer att söka sig till Sverige framöver. Det finns en tydlig resonans mellan hur vi ser på världen och framtiden med det vi stoppar i munnen, säger Lennart Wallander, trendspanare på kommunikationsbyrån Food & Friends.

Vi slänger mindre och lagar mer mat
Det gångna året har lärt oss att hushålla med ekonomin. Närmare 7 av 10 (65 %) uppger att man håller sig till smaker och maträtter man uppfattar som prisvärda och lagar mer mat själv i hemmet (43 %). Vårt intresse för hållbar matlagning är fortsatt starkt under 2024. Det vi vill laga mer av framåt är matlagning i säsong (57 %), följt av snabblagat (54 %) och lagat från grunden (51 %). 2 av 3 uppger att de slänger mindre mat nu än för 3 år sedan, och att de återvinner samtliga matförpackningar som går att återvinna.

Mindre chili och mer apelsin tack
Svenskarnas föredragna smaker varierar från år till år. Genom att fråga respondenterna vilka smaker de ansåg vara mest trendiga samt vilka smaker de vill ha mer av, framkom vilka kök som hade potential att öka eller minska i popularitet under året. Årets Smakograf visar att vi börjar bli mätta på chili och vi vill ha mer av apelsin, mint och peppar.

– Smakrapporten ger oss värdefull kunskap och insikter om vad våra prenumeranter, Sveriges mest matintresserade hushåll, vill laga och äta under det kommande året. Faktorer som ekonomi och trender kan snabbt påverka vårt synsätt när det gäller smaker, mat och matlagning, och det är alltid spännande att via Smakrapporten observera och följa förändringar i preferenser år till år, säger Per Ingman, VD på Smakbox.

Om undersökningen
Den tredje upplagan av Smakrapporten genomfördes genom en omfattande undersökning bland Smakbox kunder mellan 7–23/2 2024. Undersökningen inkluderade totalt 2 500 respondenter från olika delar av Sverige mellan åldrarna 20–80 år.

Om Smakbox
Smakbox är prenumerationstjänsten för dig som vill göra vardagen lite mer oväntad – och mycket godare. Varannan månad får du hem mat, snacks, dryck, sötsaker och annat gott. Låt dig överraskas och hitta nya favoriter! Läs mer på smakbox.se.

För att ta del av hela undersökningen, pressbilder, infografer som digitala filer och ytterligare information, vänligen kontakta:

Vera Hökstrand, Food & Friends

vera.hokstrand@foodfriends.se

Tel: 076-714 12 52