Vilka smaker som blir trender under 2022 beror mycket på vilka känslor som vi människor söker, såväl som den oförutsägbara världen omkring oss. Sommelieren och smakexperten Mischa Billing har på uppdrag av vitvaruproducenten LG tagit fram 2022-års viktigste smaktrender med fokus på betydelsen av råvaror och förvaring för kvalitet, hållbarhet och smak.
Årets trendspaning kommer från Mischa Billing och är ett nytt initiativ från LG SIGNATURE för att sätta fokus på värdet av goda råvaror och högt ställda ambitioner kring förvaring, fräschör och hållbarhet – och den roll som teknikutveckling kan spela.
Smaktrender 2022
Under de två år som vi har levt med pandemin har längtan efter att hitta smaker som får oss att må bättre och känna trygghet ökat. Att salta snacks tröstar vid stress och att sötsaker lindrar ångest är känt sedan tidigare och gäller världen över. Den söta och lena smak som älskas globalt, både för sin
goda smak och för att den ger oss en skön känsla av välbefinnande, är vanilj – och dess popularitet kommer fortsätta öka under året.
Mischa trycker även på även att vi i större utsträckning kopplar vad vi äter till hur vår hälsa påverkas såväl fysiskt som psykiskt. Vi ser smak som en väg till välbefinnande, trygghet, minnen, upplevelser och lyx. Här tar citrusfrukten en allt större plats som både antioxidant och bärare av C-vitamin. Vi uppskattar
allt från sött till surt, från bitter till mogen. Citrussorterna blir också mer
sofistikerade och vi kommer se mer av fler unika olika exotiska citrussmaker under 2022.
Under pandemin har behovet av ”comfort food” ökad, som husmanskost, pizza, pasta och glass. Rätter med smaker som vi känner igen ger en känsla av trygghet, men väcker även minnen. Under 2022 kommer vi vilja ta ett steg utanför vår trygghetszon, då vi vill att det ska hända något mer smakmässigt. Det får vi genom hetta från exempelvis chili, som kommer vara en stark trend
både i mat och dryck.
Texturer
Användning av texturer som krispigt, frasigt, hetta, mjukt, saftigt, fylligt och temperatur om maten är kall, ljummen eller varm, alltså hur maten känns i munnen är en växande trend. Välavvägd variation av textur och temperatur ger oss också både komplexitet och en känsla av nöjdhet.
Under pandemin har vi blivit mer medvetna om vad smak och doft betyder både för vår aptit och vårt välbefinnande. Har du tappat eller fått förvrängt doft och smaksinne har maträttens texturer och temperatur blivit extra viktiga, då de inte är smaker utan känns i munnen. Utöver chilins hetta, är mint som ger en svalkande och uppfriskande känsla något vi kommer söka oss till.
Årsbetonade råvaror och hållbarhet
Nyfikenhet på årstidernas råvaror och säsongernas smaker kommer att öka. Säsongsbetonad mat, som vårens primörer och nypotatis men också dryck som jordgubbssaft, väcker starka minnen och är välkända och trygga. De bjuder på en äkthet i smakerna vilket uppskattas mer och mer.
Vi kommer även se ett ökat intresse i att hitta nya smaker som ligger i säsong. Vi kommer vilja söka nya sätt att kombinera och också använda dessa nya smakkombinationer, vilket blir ett sätt att personligen mixa minnenas trygghet med en ny fräsch upplevelse. Då vi lagar alltmer mat hemma så finns det en stark trend och önskan om enkel matlagning, med få råvaror. Vår medvetenhet om ekonomi och att samma råvara används på flera olika sätt bjuder på nya upplevelser.